Sockerfria dag ett

Ja, idag drog vi alltså igång den sockerfria månaden. Och det var väl inga större märkvärdigheter. Bytte ut sylten på gröten till blåbär, och skippade mackorna. Åt äggröra på två ägg istället. Blev otroligt mätt.
(Vet dock inte vad J åt till frukost eftersom vi käkade och började jobba vid olika tidpunkter... men misstänker att han slängde i sig nån riskaka - dock utan köttpålägg som t.ex. vår älskade Emilkalkon, eftersom i princip allt sånt innehåller socker.)

Till lunch fick jag i förskolan en torskbit i nåt slags tomatsås. Skippade såsen pga. att den var tråkig och svår att innehållsbestämma. Tog istället den kalla fisksåsen. Till detta åts potatis, broccoli och tomatklyftor.


Kom hem vid halv sex, och det var dags att snabbt slänga i sig mat innan mötet (som jag sen inte kom iväg på pga. magont, men det är en annan historia).
Jag tog gårdagens kycklinggryta och drygade ut med hyvlad stekt morot och lite gul lök och grädde. Innan dess innehöll den alltså kyckling, lite provensalska örter, créme fraîche, soja och kalvfond. Tillbehör: surkål, sallad och bönpasta.

Ja, det var det. Jonathan står i skrivande stund och steker bananplättar - ett ypperligt mellanmål/kvällsfika/frukostkomplement. Man vispar helt enkelt ihop ett ägg och en mosad banan och steker. Ätes gärna med blåbär och grädde, eller nåt annat gött. Rekommenderas! Om jag tålde banan skulle jag också gå bärsärkagång på dem, men nu får jag nöja mig med nån smakprovstugga då och då.


Förresten, när jag berättade om det här projektet för vännen Eva igår, lånade hon mig en bok på ämnet, "Sockerbomben". Har börjat småläsa, och ser framemot att sluka resten.
(Hade tänkt lägga in bild på den här, men det verkar inte funka via iPad såatteeee...)

Måendet då? Tja, vi har ju nyss börjat, men mentalt är det väldigt bra, vi är taggade och fast beslutna att klara utmaningen. J stod emot en stor godisskål på jobbet idag, och jag bytte ut mellanmålsriskakorna med sockrig leverpastej mot en apelsin och ett äpple.

On to the next, och tack för idag!



Kommentarer

Agneta Mattsson sa…
Bra jobbat! Undviker ni kolhydrater också? Med tanke på brödet...
S sa…
Nä egentligen inte, men ris är ju sån snabb energi så jag tänkte att det nog är bättre att äta lite nyttigare överlag, långsamma kolhydrater osv, för blodsockrets jämnhet. Då minskar ju sötsuget också. :)

Populära inlägg