Dag 2 och 3

Hello!

Vi befinner oss sedan igår kväll hos svärisarna, mysigt värre är det... bortsett från att Jonathan har ägnat delar av natten åt att kräkas. Nu ligger han illamående med öm mage i soffan bredvid mig, och vi kollar Poirot-dvd:er.
(Vadan denna magattack? undrar ni. Det gör vi också.)

Hursomhelst, vi kämpar på med sockerfriheten, nästintill fläckfritt, och här kommer en snabb redogörelse för vad vi ätit de senaste dygnen.

Dag 2:

Jag åt frukost på förskolan, två ägg fördelade på tre riskakor. Till lunch fick jag nåt slags kött- och potätblandning i tunn tomatsås (något trött på allt tomatbaserat, men förstår att jag är krånglig att sno ihop specialkost åt i skolköket...).

Till mellanmål hackade jag en apelsin och två gula plommon och blandade med keso. Mycket gott och friskt. Kände mig lätt och pigg efteråt, och tog rentav en runda i skogen (ca 5 km) när jag slutat jobbet. Kände enorm skillnad i energinivåerna, även om det säkert delvis berodde på den underbara eftermiddagssolen. Men slår vad om att jag hade varit tröttare om jag ätit de sedvanliga riskakorna med kallkorv eller leverpastej.

På sluttampen av skogsrundan var blodsockret lågt, och jag fick njutrysningar av att tänka på budapestbakelser, drottningsylt och allt möjligt sockrigt. Kände klar abstinens. Men när jag kom hem tryckte jag i mig en morot istället.

J kom hem från jobbet och berättade att han känt sig så lugn, jämn och glad hela dan; orkat stå och småprata med kollegor utan inre stress osv. Och ingen panikhunger eller jättedipp i energi.

Till middag åt jag och J köttfärssås med grädde, goda kryddor och färska tomater tillsammans med ugnsstekta morötter, gul lök och potatisar. (Han hade ätit samma sås till lunch, fast tillsammans med bönpasta då.)

Kvällsfika... jag skippade det, var inte så hungrig. Minns inte vad Jonathan åt. Jo, en apelsin. Lite yoghurt kanske.

Dag 3:

Vi åt samma frukost fast på olika ställen; havregrynsgröt med kokta blåbär.
Min lunch bestod av vanlig, god stekt laxfilé (bra jobbat, Frölunda kulturkök!) med kokt potatis. J åt också nåt fiskigt på en lunchrestaurang nära sitt jobb.

Middagsintaget denna dag blev lite konstigt eftersom vi åkte bil kring middagstid. Men strax före fyra slängde jag i mig en äggröra med keso, och på kvällen åt vi plockmat hos svärisarna. Stekfläsk (lite fusk eftersom det visade sig innehålla druvsocker, men vi var så hungriga och trötta att vi inte orkade leta alternativ), stekta ägg, brieost, räkor med dill och citron, kalvsylta, salta mandlar, glutenfritt havre- och morotsbröd (som också innehåller lite socker tyvärr, men antar att det är enbart i jäsningssyfte; är ju inget sötebröd eller sirapslimpa direkt)... och så jordgubbar och ananas med vispade grädde.
Älskar fenomenet som uppstår när man avhåller sig från sockergrejer - att frukt blir så otroligt gott och känns så lyxigt.

Nå. Det var väl det vi stoppade i oss. Sen tog Jonathan nån öl i bastun, och efter det mådde han alltså illa konstant, och gör fortfarande. Antingen blev det en konstig blandning i kistan, eller så har nån smittat honom med nåt lurt (förmodligen jag, tack vare förskolan, i så fall). Hursomhelst, hoppas på ett snabbt tillfrisknande.


Nä nu måste jag återgå till deckar'n! Häj!

Kommentarer

Agneta sa…
Jag tycker ni är väldigt duktiga! Heja på, så kommer du att tycka att en gott o blandat smakar bara socker snart! Puss o krya till J!❤️❤️
Evavester.wordpress.com sa…
Kul och spännande att läsa er kamp utan socker.
Du har inspirerat mig till att göra samma sak Sanna, men jag
är lite osäker på vad jag skall äta en hel månad? Man kan ju varken äta pasta eller bröd så det är lite tufft. När jag skaffat mig bara lite mer information och tar tips
från er så skall jag nog också göra ett försök! Fortsätt att kämpa! <3

Populära inlägg